יום שני, 19 בדצמבר 2016

האם היטלר היה צמחוני? מסתבר שבמשך רוב הזמן שבו נחשב כצמחוני הוא היה רק חצימחוני (flexitarian).

לפני כל דבר אחר שיאמר בנושא. חייבים לומר שבמובן העמוק של הדברים היטלר ודאי לא היה צמחוני על רקע אידאולוגי. צמחונות אידאולוגית גורסת שאסור להרוג בעלי חיים חפים מפשע, וגם בני אדם הם בעלי חיים. ממילא ברור שמי שדגל בהריגה של מיליוני בני אדם חפים מפשע אינו צמחוני אידאולוגי במובן העמוק של המילה.

בכל זאת, מאחר שיש טענות רבות שהוא היה צמחוני במובן הטכני, כלומר נמנע מלאכול בשר בעלי חיים, מן הראוי לבדוק עד כמה הן מדוייקות.


היטלר והסובבים אותו החלו לתאר אותו כמתעניין בצמחונות כבר משנת 1924, אחרי שחרורו מהכלא בו ישב בשל ארגון פוטש כושל בבואריה. כך מספר ארנסט האנפשטנגל, שהיה ידיד קרוב של היטלר בשנות ה20, על התנהגותו של היטלר אחרי יציאתו מהכלא:

צילום מתוך ספרו של האנפשטנגל
אילזה הס, אשתו של רודולף הס, מי שהיה מקורב להיטלר החל מ1923 וסגנו מ1933 ועד 1941, מתארת כיצד ב1931 בעקבות ביקור שערך בקברה של אחייניתו למחצה גלי ראובל ימים ספורים אחרי התאבדותה בספטמבר 1931, היטלר החליט סופית להיות צמחוני, לאחר שהשתעשע ברעיון כמה שנים לפני כן. דברים דומים מספר אוטו וגנר, חברו של היטלר, בספרו Hitler - Memoirs of a Confidant, עמ' 226. היטלר היה מקורב מאד לאחיינית זאת, ולפי דעת חלק מהחוקרים היא היתה גם המאהבת שלו, ונראה שהתאבדותה השפיעה עליו עמוקות. עדותה של אילזה הס מובאת בביוגרפיה של היטלר מאת ההיסטוריון ג'ון טולנד, בעמ' 256:




אבל כבר בעדותה זו של אילזה הס אפשר לראות, שלפחות בשלב זה, צמחונותו של היטלר לא היתה אדוקה כלל וכלל, שכן לדבריה הוא המשיך לאכול כופתאות כבד (liver dumplings).
כופתאות כבד. המעדן שהיטלר המשיך לאכול לפחות בחלק מהתקופה שבה נחשב צמחוני. על איזה עץ זה גדל? התמונה באדיבות CTHOE.
ישנן עדויות נוספות מתקופה זו והלאה שמעידות על כך שלמרות שהיטלר הוצג ברבים כצמחוני, הוא למעשה המשיך לאכול בשר מדי פעם.

1. אווה בראון, הפילגש של היטלר, תיארה ביומנה את "הדייט הרשמי" הראשון שלהם כזוג בספטמבר 1932 (שנה אחרי התאבדותה של גלי ראובל). לפי תיאורה הארוחה כללה את המנות הבאות: קוויאר, דג סלמון טרי וחרטומן (woodcock, מין עוף ציד). יש לשים לב במיוחד לכך שהיא מדגישה שהיטלר לא שתה מן היין, ומכאן ניתן להסיק שאת המנות הבשריות הוא כן אכל.


 צילום מתוך The Diary of Eva Braun עמ' 54

2. רודולף דילס, ששימש כמפקד הגסטפו הראשון בשנים 1933-1934, מספר גם הוא שהיטלר נהג לאכול כופתאות כבד בשנים הללו שבהן כבר נחשב לצמחוני (כך כתב בספר זכרונותיו Lucifer ante Portas עמ' 82, וראה גם The Nazi War on Cancer עמ' 135).

3. משרתו האישי של היטלר היינץ לינגה מתאר כיצד בשנותיו הראשונות כשליט גרמניה נהג היטלר לאכול בשר, אך רק לעתים נדירות. מעניין שלפי עדות זו למרות שהיטלר עצמו עדיין אכל בשר באותה עת, זה לא מנע ממנו לכנות אוכלי בשר בשם "אוכלי גוויות".
מתוך הספר Getting Hitler into Heaven עמ' 32

4. שפית בריטית מפורסמת בעבר (וכלל לא צמחונית) בשם
דיון לוקאס (ילידת 1909), כתבה בספר בישול שפרסמה ב1964 את הדברים הבאים בהקדמה למתכון של גוזל יונה ממולא:
צילום מעמ' 89 בספרה של דיון לוקאס

אמנם איננו יודעים באיזה שנה בדיוק עבדה דיון לוקאס שפית במלון בהמבורג, וכבר לא ניתן לשאול אותה מאחר שהלכה לעולמה. אבל בהתחשב בעובדה שב1930 היא היתה רק בת 21, סביר להניח שהיא לא התקבלה לעבודה כשפית במלון גדול אלא בגיל מבוגר יותר כלומר במחצית השניה של שנות ה30, כאשר היטלר כבר הוצג ברבים כ"צמחוני". גם הלשון שלה "לפני מלחמת העולם השניה" נראית כמרמזת על כך. קצין העתונות של היטלר מתאר בספרו The Hitler I Knew (עמ' 176) שהיטלר אכן ביקר בהמבורג פעמים רבות אחרי עלותו לשלטון לצורך השקת ספינות בנמל המבורג, ותמיד התארח שם במלון אטלנטיק, מה שמאושש את דבריה של דיון לוקאס.

5. בעתון ניו יורק טיימס בכתבה שכותרתה "Where Hitler Dreams and Plans" שפורסמה ב30 במאי 1937 נאמר שהיטלר אוכל מדי פעם נתח של חזיר וקוויאר. אלא שצמחונים כידוע אינם אוכלים חזיר וקוויאר (כדי להשיג ביצי דגים צריך להרוג את הדגה כדי לפתוח את הבטן שלה). למרבה הפליאה העתון מתאר אותו כצמחוני למרות זאת. הנה הציטוט הרלבנטי מתוך הדפסה מחדש של הכתבה בשנת 1996:
It is well known that Hitler is a vegetarian and does not drink or smoke. His lunch and dinner consist, therefore, for the most part of soup, eggs, vegetables and mineral water, although he occasionally relishes a slice of ham and relieves the tediousness of his diet with such delicacies as caviar, luscious fruits and similar tidbits.
6. גם אלברט שפר, שהכיר אישית את היטלר רק החל מ1934, מעיד בספרו Inside the Third Reich (עמ' 128) שאי שם במחצית השניה של שנות השלושים היטלר אכל קוויאר ואף שיבח את טעמו.
For a few weeks Hitler actually ate caviar by the spoonful with gusto, and praised the taste, which was new to him.
7. בעתון TIME מתאריך 11 באוקטובר 1937 מתואר כיצד היטלר אכל בשר בסעודה ממלכתית שערך לכבוד בקורו של מוסוליני בגרמניה ב27 לספטמבר 1937:
Strictly vegetarian and teetotaler Adolf Hitler made the great exception last week of nibbling clear through the State banquet he gave Benito Mussolini and toasting his guest in sweet German champagne. Menu: caviar, soup, sole, chicken, ices and fresh fruit.
8. רוכוס מיש, מי ששימש כשומר ראשו של היטלר בשנים 1940-1945, מתאר בספר זכרונותיו (שנכתב רק ב2008) שראה את היטלר אוכל בשר בעת נסיעה ברכבת המיוחדת שלו באפריל 1941.
מתוך עמ' 81 בספר Hitler's Last Witness

לסיכום, מתברר באופן חד משמעי שבמשך רוב רובה של התקופה שבה היטלר הוצג כצמחוני הוא היה למעשה מה שנקרא בימינו "צמחוני בלאי" או חצימחוני (באנגלית flexitarian)
עם זאת ישנן טענות רציניות יותר שבשלושת השנים האחרונות לחייו היטלר היה צמחוני גמור. בפוסט הבא נבדוק האם אנחנו אכן יודעים זאת בודאות גמורה.